Nightology

Juliol 31, 2007

Tot i que, per motius obvis, no tindrem encara un vaixell ple de whisky que arribi a les nostres muntanyes com fa el Nightology a les costes de Barcelona o València, podem confiar que les decisions preses la setmana passada pel Ministeri d’Economia i la Policia canviaran, ben portades, una part important d’Andorra: la nit. La posada en funcionament de la prova pilot del Bus Nocturn i la implementació de la campanya de controls preventius d’alcoholèmia a tota la xarxa viària del Principat seran, sense cap mena de dubte, eixos del desenvolupament i de la millora de l’activitat de l’oci nocturn, un sector que els darrers anys creixia a marxes forçades, una situació paradoxal en un país com el nostre, que es ven a l’exterior com un atractiu turístic, ja que no hi ha una ciutat turística que pugui créixer sense una oferta d’oci adequada i Andorra, més enllà del natural atractiu d’esquí, fins ara era considerada a tot arreu seriosa, culta i, m’atreviria a dir, avorrida… llevat dels pubs filoanglesos que hi ha Soldeu amunt i que tantes portades als periòdics van aconseguir en el seu moment.
Referent als control d’alcoholèmia, tal com ja van manifestar des de la majoria dels sectors involucrats, caldrà, a més a més de les campanyes d’informació respectives, fer una forta pedagogia en la formació de nens i adolescents a les escoles mitjançant l’educació viària, però la problemàtica de l’oci nocturn es presenta ara i serà prioritari un paper protagonista, clar i determinant del Servei de Policia, que haurà d’aplicar les sancions exemplars que calguin, sigui a qui sigui, sense abaixar la guàrdia: potser ens sorprendrà, però sabem per la taula debat organitzada aquest any a l’Associació de la Premsa de Madrid que a Espanya que és habitual que la gent avisi per SMS de la ubicació dels controls o que per internet es trobin mil i una trampes (la majoria, falses) per intentar enganyar l’alcoholímetre. Hem d’acceptar-ho: la cultura de l’alcohol està fermament establerta al nostre país, la Policia té mala premsa a tot arreu i no se la veu com a part de la solució (o de la prevenció) i la tasca més dura que tindrà l’Administració serà deslligar el concepte de consum responsable amb alcohol del de la conducció, ja que portat a l’extrem pel nombre de víctimes de cada cap de setmana s’haurà de fer entendre que l’única taxa d’alcohol segura per conduir és 0%.
I, quant al Bus Nocturn, ja hi ha veus que, amb la boca petita, comencen a qüestionar com es finançarà aquest servei; ja hi haurà temps per discutir-ho, però no crec que hi hagi ningú que pugui posar en dubte la importància capital del projecte.
Els restaurants i els locals d’oci nocturn també hauran de participar-hi activament i creativament: mirant els veïns, en alguns bons restaurants de La Rioja se sol reembotellar al buit l’ampolla perquè els comensals se l’acabin a casa i en algunes discos de Madrid es convida a la segona copa a qui demostri que arriba al lloc en transport públic. Moltes coses queden per fer i moltes són, a més a més, oportunitats clares de negoci.
Fins i tot el més ximple sap que a la disco serà més fàcil lligar amb una ampolla de bon cava a la glaçonera mentre es juga amb les claus del Cayenne, que no pas amb la targeta vermella del bus, però a les dues bandes ens hi estem jugant molt: la vida de turistes i habitants d’Andorra i el desenvolupament d’una indústria que podrà en poques temporades sumar més valor afegit a l’oferta turística d’aquest país.
I tant de bo que, quan les eleccions ja hagin passat i la Llei d’inversions estrangeres deixi de ser una arma contra el Govern, l’obertura econòmica –que es farà de totes maneres– ens doni l’oportunitat de gaudir, també, d’un oci de veritable nivell internacional. I potser aleshores, en una Andorra més competitiva, fins i tot arribarà un vaixell ple de whisky a les nostres muntanyes.

Els comentaris estan tancats.

%d bloggers like this: