Demoring Vueling

Setembre 5, 2007

“Volíem crear una aerolínia on volar realment es convertís en un plaer, on pagar menys no fos equivalent a baixar la qualitat o disminuir la comoditat amb gent amable i un tracte de tu a tu, sense retards i sense overbooking. Així de senzill. Tot això ho estem aconseguint amb Vueling. Fes córrer la veu!” (del fulletó Esperit Vueling).
Aeroport de Barcelona, 15 d’agost. M’acosto a la taula de Vueling para fer el check-in del vol VLG1190 que m’ha de portar a Galícia i trobo una recepcionista i el seu somriure mecànic. Porta un retolet penjat al pit que m’informa que es diu Caroline i em diu la frase fatal: “El seu vol a Santiago té una petita demora”, amb un accent afrancesat i amb molt bon rotllo. Tanco els ulls i pregunto, lentament, de quant és la demora. Caroline, disparant un altre somriure automàtic, em contesta, suau: “D’unes dues hores i mitja. Pugi a la (secció) M2, que els meus companys li donaran vals per menjar o prendre un refrigeri-“.
Deia Confucci que en els principis hi han continguts els finals, i resignat a aquest principi de vacances arribo a la taula de l’M2, en què trobo un munt de gent indignada que exigeix explicacions a dos empleats (la María i en Luigi, segons els seus respectius retolets) que, sense poder de decisió ni sense uns mínims d’informació, tracten d’apaivagar la situació. Entre crits i malestar, pregunto a la María a quina hora arribarà el nostre avió i em contesta: “No sabem a quina hora, perquè aquest avió que veieu ara a la pista és el vostre, però ara anirà a Milà (!!!) i després us durà a Santiago, però encara no tenim confirmació de permís de vol… unes 3 hores i mitja”. Entenent que el sistema de Vueling s’assemblava massa al de la malmesa Air Madrid (però amb millor màrqueting), demano un full de reclamació (núm. 1039957) que la María em dóna com ja està acostumada a fer-ho. L’omplo i el retorno. Quan li demano el val per prendre quelcom (són les 12.30 hores) em diu: “Ara no podem, hauríeu d’esperar a l’hora d’embarcament que diu el bitllet i així, amb més gent, podrem donar-vos els vals, que no sabem si seran de 6 o 12 euros”. Rendit, me’n vaig a prendre un cafè.
Torno a les 13.35 hores, hora de l’hipotètic embarcament i trobo dues noies Vueling que abans no hi eren. Ens informen, de molt bon rotllo, que “la demora serà de 4 hores i mitja. Tingui el val i vagi aquí, a l’esquerra, on trobarà un bufet lliure per menjar”.
Autoservei, menjar dolent, set hores a l’aeroport i, total, que l’avió –el nostre avió– per fi torna d’Itàlia i després d’unes paraules del Comandant (com sempre: de bon rotllo) ens duu a Santiago amb gairebé cinc hores d’endarreriment. L’endemà passat m’arriba un correu electrònic de l’empresa demanant disculpes, també de molt bon rotllo, que m’ofereix per la demora 40 euros de descompte per al pròxim bitllet que compri a Vueling: admiro la seva audàcia.
Aeroport de Santiago de Compostel.la, 29 d’agost. Coneixent l’eficiència de Vueling, agraeixo al cel tenir l’enllaç a Andorra dues hores després de l’arribada a Barcelona. Ens acostem, ara amb la meva dona, a la taula de Vueling para fer el check-in del vol VLG1191, que ens portarà de tornada de les vacances i, amb por, pregunto: “Sortirem a l’hora?”. I la noia em contesta, sorpresa: “Per descomptat!”
I per descomptat que el vol va sortir tard, però aquesta vegada reconec que Vueling va ser creativa: ens van fer anar a la porta d’embarcament a l’hora indicada però no vam embarcar fins 40 minuts després, sempre amb bon rotllo (fer-nos fer cua una vegada i una altra va ser una bona manera d’evitar preguntes incòmodes).
L’avió, que havia de sortir a les 16.25 hores, ho va fer, finalment, gairebé amb una hora de demora. Low-cost sí, si low-cost vol dir que no serveixen el fastigós menjar de la classe turista. Low-cost no, si low-cost vol dir manca de puntualitat i d’informació, tot sota una sobreactuada complicitat amb el client. No fa falta que una aerolínia ens tracti de tu ni que tingui hostesses que semblin models: només cal que ens dugui a destinació i se cenyeixi al termini i en la forma escaient. Exigim menys bon rotllo i millor servei.

Els comentaris estan tancats.

